Tietoa mainostajalle ›

Kantapään kautta opittua: muista rauta!

Kaupallinen yhteistyö: Sana-sol

Voimakas huimaus. Hiusten oheneminen. Kuiva iho. Jatkuvat päänsäryt.

Huonosti kulkeva juoksu ja voimakas hengästyminen pienenkin rasituksen aikana. Surkea lihasvoima.

Kaikki merkit viittasit vuonna 2012 liian vähäiseen raudan saantiin, mutta itse en sitä osannut yhdistää selkeistä oireista huolimatta. Huimauksesta kärsin aamuisin, joten oletin sen johtuvan verenpaineesta. Päänsäryn aiheuttivat lonksuvat leuat ja likinäkö. Kuivaiho oli perittyä. Hiusten ohenemisen laitoin stressin piikkiin ja huonosti kulkevan juoksun oletin johtuvan vain harjoituksen puutteesta. Olin omien sanojeni mukaan rapakunnossa. Todellisuudessa olin paljon pahemmassa jamassa kuin osasin kuvitella. Palataampa takaisin siihen elokuiseen päivään, jolloin kaikki valkeni minulle. Näin kuvailin sitä blogissa vuonna 2015:

“Olin elokuussa mennyt nenä- ja kurkkulääkärille siinä toivossa, että hän antaisi lääkkeet pahaksi äityneeseen flunssaan. Samassa yhteydessä lääkäri päätti ottaa minulta perusverikokeet. Kun tulokset saapuivat, lääkäri katsoi minun hieman oudosti, jopa aavistuksen pelottavasti. Hän kysyi voisinko flunssaa lukuunottamatta ihan hyvin? Kerroin, että olin kärsinyt ajoittain päänsärystä ja että lenkkeily ei tuntunut sujuvan. Aamuisin oli myös ollu huimausta, mutta oletin sen johtuvan aina niin alhaisesta verenpaineestani. Siinä kohtaa, kun lääkäri lausui minulle sen hetkisen hemoglobiiniarvon, en osannut edes järkyttyä. Jälkeenpäin olen lukenut, että 80 pidetään ns. tiputusrajana. Minun arvoni oli 66.”

Rauta on ihmiselle välttämätön hivenaine. Sitä tarvitaan hemoglobiinin valmistamiseen sekä hapenkuljetukseen. Raudan liian vähäinen saanti aiheuttaa huimausta, väsymystä, kalpeutta, tavallista helpommin hengästymistä ja sydämen sykkeen nousua. Minun kohdallani myös päänsärkyä, hiusten ohenemista ja ihon kuivumista. Liian vähäinen raudan saanti on melko yleinen vaiva, varsinkin hedelmällisessä iässä olevilla naisilla. Heidän raudan saantisuositus päivässä on 15mg, kun vastaavasti aikuisten miesten saantisuositus on 9mg. Naiset tarvitsevat rautaa enemmän kuin miehet. Siksi meidän naisten olisikin syytä huolehtia paremmin raudan saannista ja tarkistuttaa arvot aina välillä. Varsinkin, jos selkeitä merkkejä raudan liian vähäisesti saannista on.

Ravinnossa rautaa esiintyy hemi- ja ei-hemirautana. Hemirauta, jota saa mm. lihasta ja sisäelimistä imeytyy paremmin, mutta myös ei-hemirautaa sisältävät täysjyvävilja ja vihreät lehtivihannekset ovat oivia raudanlähteitä. Terveellinen ja monipuolinen ruokavalio riittää usein raudanlähteeksi, mutta joissain tapauksissa raudansaannin tarve voi lisääntyä. Useimmiten lisärautaa tarvitsevat hedelmällisessä iässä olevat naiset, joihon minä myös kuulun ja kuuluin silloin, kun anemiasta kärsin. Tarvetta lisäraudalle voi olla myös paljon treenaavilla urheilijoilla, raskaana olevilla naisilla ja vegaaneilla.

Vuonna 2012 olin vielä opiskeleva nuori nainen ja erityisesti koulussa söin lähes poikkeuksetta kasvisruokaa. Kasvisruokavaliota noudattava voi toki saada kaiken tarvitsemansa ruoasta, raudan mukaan lukien, mutta itse en sitä saanut. Ruokavalioni oli muutenkin retuperällä ja sen lisäksi treenasin paljon siihen nähden miten söin (lisää aiheesta tässä vanhassa postauksessa). Elämäntavat olivat omalla kohdallani se suurin syy liian vähäiseen raudan saantiin. Tämä selvisi pitkien ja rankkojen tutkimusten jälkeen, mutta se oli oikeastaan se paras vastaus, jonka lääkäriltä olisin voinut saada. Minulla ei ollut takana vakavaa sairautta tai muuta sairaalahoitoa vaativaa vammaa.

Tämä asia oli minun itse korjattavissa. Se vaati ainoastaan asenteen ja elämäntapojen muutoksen. Aikaa parannusprosessi otti, mutta rautavalmisteiden ja terveellisen sekä monipuolisen ruokavalion ansiosta sain nostettua hemoglobiinini ja rautavarastoni normaalille tasolle reilussa puolessa vuodessa. Henkinen toipuminen tästä kesti huomattavasti pidempään, sillä voimakas hiustenlähtö muistutti tästä vielä pitkän aikaa.

Minä opin siis kantapään kautta kuuntelemaan omaa kroppaani ja ottamaan sen antamat hälytysmerkit ajoissa huomioon. Tämän episodin jälkeen en ole enää koskaan kärsinyt alhaisesta hemoglobiinista, vaikka se meillä sukurasitteena onkin. En edes raskausaikaina, jolloin raudantarve lähes poikkeuksetta kasvaa. Kaikki oireet huimauksesta päänsärkyihin ovat poissa ja hiukset ovat vahvistuneet sekä paksuuntuneet lähes entiselleen. Viime vuosien aikana olen pitänyt kehostani paljon parempaa huolta ja syönyt monipuolisesti. Edelleen syön paljon kasvisruokia, mutta pyrin suosimaan sellaisia vaihtoehtoja, jotka sisältävät ei-hemiraudan lähteitä. Tuen myös yhä raudan riittävää saantia kevyemmillä rautalisillä, vaikka välitöntä tarvetta sille ei enää olekaan. Rautavalmisteista tykkään suosia sellaisia, jotka sisältävät C-vitamiinia, sillä se edistää raudan imeytymistä, esimerkiksi tätä kuvissä näkyvää Sana-solin rautavalmistetta.

Sana-solin muista tuotteista meidän perheen käytössä ovat myös eri d-vitamiinit sekä 50µg purutabletti että vahva 100µg varsinkin näin talvella. Minin lemppareita ovat Vitanallet, joiden ottamisesta hän omatoimisesti aina muistuttaa. Liekö tässä taustalla Vitanallejen nallemainen muoto ja värit. Itse suosin näiden edellä mainittujen lisäksi mm. B12-vitamiinia, joka itse asiassa tukee myös raudan imeytymistä. Mikäli kärsii liian vähäisestä raudan saannista kannattaa myös tarkistuttaa B12-vitamiinin saanti, sillä sitä tarvitaan niin ikään hemoglobiinin muodostumiseen. Tärkeintä on kuitenkin huolehtia monipuolisesta ruokavaliosta ja elämäntavoista, joiden merkitys on toivottavasti monille teistä valjennut ilman ajatusmaailmaa ja kehoa ravistelevaa tapahtumaketjua, jonka itse sain aikoinaan kokea.

photos: Sara Vanninen, edit: me

6 comments
79 likes
Prev post: HiihtolomatyyliNext post: Tahko Diary

Related posts

Comments

  • Vio

    February 26, 2018 at 10:22
    Reply

    Itse myös kärsin pahasta anemiasta 2012-2013, lääkäri myös ihmetteli miten en ole sairaalahoidossa mutta itse en tajunnut asian vakavuutta vaikka koin mm paha huimausta ja myös pyörryin lenkeillä. Kerran vuodessa tähän mennessä käynyt verikokeissa ja hemoglobiini on kohillaan, mutta lääkärin mukaan näkyy, että olen anemiasta kärsinyt. En tiennyt ennen tätä postauttasi, että on olemassa kevyempiä rautalisiä. Kuinka usein otat niitä? Tuntuu, että anemiasta tiedetään vähän ja siitä ei hirveästi keskustella. On mukava lukea sinun kokemuksiasi tästä sairaudesta :) tällaisen jälkeen oppii kyllä huolehtimaan paremmin itsestään!

    • Kaisa
      to Vio

      February 26, 2018 at 12:48
      Reply

      Yleensä otan niitä kuuri luontoisesti. Ostan purkin ja syön se, pidän taukoa ja ostan vähän ajan päästä uuden. Otan myös rautaa silloin, kun sille tuntuu olevan tarvetta. Esim. jos on treenannut enemmän :) Ja ihan totta, anemiasta puhutaan ihan liian vähän ja se on harmittavan yleinen vaiva. Sen oireet voi sekoittaa helposti muihin ja jos sitä ei huomioida ajoissa se voi johtaa todella pahoihin ongelmiin. Tämä oli se suurin syy, miksi halusin tehdä tämän yhteistyön ja kirjoittaa aiheesta sekä omista kokemuksistani.

  • Eevis

    February 26, 2018 at 22:29
    Reply

    Olipas hyvä kirjoitus, menin samantien nappaamaan rautatablettini 😃Anemiasta kärsitään siis täälläkin säännöllisen epäsäännöllisesti ja heti kyllä huomaa kropassa milloin alkaa rautavajetta olemaan; juurikin huimausta ja päänsärkyä. Itselläni anemia todettiin sen myötä, kun jalat olivat 24h/vrk ”hapoilla” ilman liikuntaakin ja välillä jalat pettivät alta. Lenkit olivat ihan täyttä tuskaa. Kun vihdoin anemia todettiin, kesti monta vuotta, että eräs lääkäri ymmärsi tutkia B12 vitamiinin puutteen..vasta silloin anemian syy sitten selvisi. Pakko kyllä myöntää, että en uskonut elämänlaadun parantuvan näin paljon siitä, että saa oikeita vitamiineja ja rautaa purkista sekä oikeanlaisesta ravinnosta. Ihan parasta, kun jaksaa taas treenata :). Ja meilläkin muuten kohta 4veen lemppareita nuo Vitanallet ..ja ehkä itsekin saatan joskus sellaisen napata 😂

    • Kaisa
      to Eevis

      February 27, 2018 at 16:40
      Reply

      Siis se tunne, kun tajuat, että et olekaan huonossa kunnossa vaan kroppa hapoilla ihan muista syistä :D Pienen valaistumisen koin siinä kohtaa, kun ekaa kertaa pääsin anemian jälkeen juoksemaan eikä olo ollutkaan sellainen, että sydän pomppaa kurkkuun. Jälkeen päin tämä välillä huvittaa, vaikka vakavasta asiasta toki kyse. Onneksi ei ehtinyt käydä pahemmin! Olenkin kuullut, että tuo B12 vitamiinin puute anemian yhteydessä on yllättävän yleinen. Monesti se kuitenkin unohtuu ja silloin vaiva pitkittyy kuten sinulla kävi. Onneksi ilmeisesti nyt kaikki ok :) Kiitos, että jaot oman tarinasi!

  • sanniiiis

    February 26, 2018 at 23:21
    Reply

    Mulla sama! Diagnotisoitiin migreenia, lähetettiin sydänfilmeihin ja CT-kuvauksiin eikä mitään löytynyt. Sitten kun aloin pyörtyileen lenkillä ja sanoin lääkärille että puoli vuotta sitten juoksin puolimaratoneja ja nyt 2km jälkeen menee taju, niin välähti. Mulla hemoglobiini oli ok, mutta varastorauta ihan pohjalla. Nyt olen puoli vuotta sitä nostellut rautavalmisteiden avulla ja vihdoinkin olo taas norrmali, pystyn taas urheilemaan ja muutenkin elämään normaalisti. Mullakin oli jäänyt punainen liha ja vihreät vihannekset, joten nykyään tulee vedettyä molempia kohtuullisesti. Ja multa kanssa peukku noillle C-vitamiinia sisältäville rautavalmisteille, ja vinkkinä kaikille että kalsium ja kofeiini vaikeuttaa imeytymistä, eli mieluiten yötä vasten niin että ei ole pariin tuntiin juonut maitoa. Minä sain myös runsaiden menkkojen takia lääkityksen, joka vähentää verenvuotoa muutamana päivänä kuussa, ja sekin auttoi anemiaan. Kannattaa kaikkien tsekata arvot, kaverini äiti nimittäin joutui verensiirtoon ihan anemian takia!

    • Kaisa
      to sanniiiis

      February 27, 2018 at 16:50
      Reply

      Tämä rautavarastojen hupeneminen hyvästä hemoglobiinista huolimatta unohtui ihan tyystin tekstistä. Itse en ole tästä kärsinyt, mutta esim siskolla todettu vastaavaa. Salakavala vaiva, kun lukemat voivat päällisin puolin näyttää hyviltä. Onneksi olet saanut siihen apua :) Ja tosiaan hyvä pointti tuo, että kannattaa ottaa rautatabletit esimerkiksi illalla ja välttää maitotuotteita sekä kofeiinia silloin. Mullakin harkittiin verensiirtoa, mutta koska hemoglobiini oli laskenut pitkällä aika välillä ja olin uskomattoman hyvä kuntoinen lukemiin nähden, ei sille nähty pakottavaa tarvetta. Olisin kyllä sen saanut, jos olisin halunnut. Jälkeen päin ajatellen olisi voinut olla ihan hyvä veto, mutta alkushokissa en ilmeisesti tajunnut miten vakava tilanne oli. Onneksi kaikki järjestyi loppujen lopuksi hyvin ilman tätäkin. Toivottavasti nämä meidän tarinat toimii hyvinä opetuksina muille. Sen lisäksi, että osaa hakeutua verikokeisiin, on hyvä osata vaatia tiettyjä testejä sen perinteisen hemoglobiinin lisäksi!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *