Kirppis puhelimessa

*Yhteistyössä Zadaa

SI MODA ZADAA 1
Aamen sille, joka keksi tehdä kirppiksestä appin ja tuoda sen puhelimeeni. Olen tässä toitottanut yli puoli vuotta, että pitäisi päästä myymään käyttämättömäksi jääneitä vaatteita ja asusteita pois. Osan voisin hyvillä mielin lahjoittaa keräyksiin, mutta osa on sen verran arvokasta ja miltei uutta, että niistä toivoisin saavani edes jonkinlaisen hyvityksen. Pääasia toki on, että ne pääsisivät uuteen hyvään kotiin ja käyttöön. Kiitos melko uuden mobiilisovelluksen minun ei enää tarvitse vaivautua itsepalvelukirppikselle, vaan voin myydä tuotetta suoraan puhelimestani ja vieläpä nimenomaan sellaisille henkilöille, joilla sattuu olemaan sama vaatekoko ja samanlainen tyyli kuin itselläni.

Että mitä? Zadaa on syyskuun lopussa lanseerattu suomalainen appi, jossa rekisteröityneillä käyttäjillä on mahdollisuus myydä ja ostaa vaatteita second hand meiningillä.  Erona vastaaviin sovelluksiin tämä kyseinen palvelu yhdistää samankokoiset ja tyyliset käyttäjät. Vaatekaksoset on käsite, jolla tarkoitetaan kahta kyseisen appin käyttäjää, joiden vaatekoot ja tyylit täsmäävät. Vaatekaksosten kesken onkin helppo asioida, kun on huomattavasti suurempi mahdollisuus löytää hyvin istuvia vaatteita, jotka sopivat myös omaan tyyliin.

Minä latasin tällä viikolla sovelluksen puhelimeeni ja rekisteröidyin käyttäjäksi. Sisäänkirjautuminen tapahtui Facebookin avulla ja ensimmäiseksi täytin body&style quizin eli oman koko&tyyli -profiilini. Aremmat mittatiedot sai kätevästi muilta käyttäjiltä piiloon. Kun profiilini oli luotu, oli sovellus valmis käytettäväksi.

SI MODA ZADAA 2

Seuraavaksi sovellus etsi minulle automaattisesti listan vaatekaksosista, joiden kesken minulla olisi hyvä mahdollisuus tehdä onnistuneita kirppiskauppoja. Myytävien tuotteiden feedi löytyi Clothes-painikkeen alta. Mätsäysprosentin väri kertoi millä todennäköisyydellä tuote istuisi minulle ja tyyliini. Vihreä hyvinkin todennäköisesti yli 80% todennäköisyydellä, kun taas punainen heikosti alle 60% todennäköisyydellä. Tuotteita pystyi selaamaan kätevästi myös kategorioittain.

Oman myytävän tuotteen lisääminen onnistui helposti. Sell-toiminnosta pääsin ensin kuvaamaan tuotteen neljästä eri kuvakulmasta. Sen jälkeen kirjasin tarkemmat tiedot tuotteesta ylös ja painoin julkaisu nappia. Koko homma oli ohi parissa minuutissa. Tuotetietojen kirjoittamiseen ei kulunut aikaa kattavan raksi ruutuun menetelmän ansiosta. Tuotteen toimitukseksi pystyi valitsemaan joko postitoimituksen tai noudon. Noutopaikka tai postitoimituksen hinta määriteltiin erikseen. Maksua varten kirjattiin oma tilinumero sille varattuun kenttään. Halutessaan koko summan pystyi myös lahjoittamaan hyväntekeväisyyteen raksimalla sen vaihtoehdon. Koko myyjän tuotto menisi näin Pelastakaa Lapset ry:lle.

SI MODA ZADAA 0

Varsinainen ostotapahtuman kulku aiheutti alkuun ihmetystä, vaikka loppujen lopuksi asian hahmottetuani tajusin sen olevan hyvin yksinkertainen. Mieluisan tuotteen löytyessä sen varaaminen onnistui “Reserve now” -näppäimellä. Siitä sovellus ohjasi seuraavaan “Reservation details” -osioon, jossa esiteltiin Zadaan maksuturva.

Vaikka nettishoppailu on tänä päivänä hyvinkin arkinen juttu, eikä pankkikortin numeroiden näppäileminen netin syöveireihin jännitä enää niin älyttömästi, käy ainakin omassa mielessäni aina ajatus “onkohan tämä ihan varmasti turvallista?”. Zadaan kohdalla omaa kynnystäni ostaa ja laittaa omia tuotteitani myyntiin madalsi tieto Zadaa Protectionista. Tämä toiminto varmistaa, että kauppa sujuu ongelmitta. Esimerkiksi jos ostajan saama tuote ei vastaa kuvausta tai hän ei saa tuotetta itselleen järkevässä ajassa, Zadaa palauttaa koko myyntihinnan ostajan pankkitilille veloituksetta. Maksuturvan ansiosta tuotteiden ostaminen ja myyminen sujuu turvallisesti molempien osapuolien eduista huolehtien.

Käytännössä Maksuturva toteutuu seuraavalla tavalla myynti- ja ostotapahtumassa:

  • Tuote varataan myyjältä maksamalla summa pankkikortilla Zadaalle.
  • Heti oston jälkeen avautuu 4 vaiheinen chat ostajan ja myyjän välille.
  • Kun ostaja on vastaanottanut tuotteen myyjän antamien kuvien ja kunnon mukaisena, hän kertoo Zadaalle “Item Received” nappia painamalla, että kaikki meni kuten oli sovittu.
  • Zadaa toteuttaa kaupan ja siirtää maksetun summan myyjän pankkitilille.

Zadaa ottaa jokaisesta onnistuneest kaupasta 10-20% komission tarjoten ilmaisen sovelluksen sekä asiakaspalvelua ja -turvaa. Komission määrän näkee heti siinä vaiheessa, kun määritellään hintaa myytävälle tuotteelle.

SI MODA ZADAA 3
Itse lisäsin nyt viikonlopun aikana ensimmäisen tuotteen myyntiin. Yritän alkuviikosta lisätä lisää tuotteita, sillä niitä kirppiskasassa piisaa. Toivottavasti saisin silloin myös ensimmäiset kaupat tehtyä. Onkos joku teistä jo ehtinyt kokeilla tätä sovellusta? Entä houkutteleeko teitä ylipäätänsä myydä/shoppailla kirppisvaatteita mielummin netin välityksellä vai esimerkiksi itsepalvelukirppiksillä?
XOXO
signature

What do you think?

Your email address will not be published. Required fields are marked *

5 Comments
  • Tiiasara
    November 15, 2015

    Hei, onko tuo ohjelma vain Applelle? En löytänyt Google playsta enkä linkinkään kautta Androidille sopivaa versiota?

    • Kaisa
      November 15, 2015

      Sain pikaisen vastauksen Zadaalta: tällä hetkellä vain iOS käyttöjärjestelmälle. Eli toivottavasti paino sanoilla tällä hetkellä ja saadaan tulevaisuudessa tämä myös Androidille!

      • Kaisa
        November 15, 2015

        Edit. Eli vielä tarkennusta tähän. Tekeillä on jo oma versio Androidille :)

  • Rrontti
    November 16, 2015

    Paypalilla on sama turva, väittävät joidenkin ostajien käyttävän sitä väärin väittämällä etteivät ole saaneet tuotetta. 20-30% on aika paljon.

    • Kaisa
      November 16, 2015

      Mikä 20-30%?

Previous
First things first