Joulukuun alussa kerroin teille uudistushaaveistani blogin suhteen. Ne tulevat kyllä toteutumaan, mutta todennäköisesti tammikuun aikana. En halunnut tähän joulun alle yhtään enempää kiirettä mitä ilman sivuston rakentamistakin on ollut ja onhan se aika kiva sijoittaa uudistus uuden vuoden puolelle. Tammikuu on muutenkin minulle (ja varmaan monelle muullekin) tietynlainen “fresh start”.
Mutta raikkaasta aloituksesta siihen, kuinka aloittaa blogipohjan luominen? Tyhjästä en ole omia sivujani tehnyt, koska jos nyt ollaan rehellisiä, niin koodaustaitoni ovat rajalliset. Mietittiin kyllä Lindan ja Saran kanssa puolitosissaan, että pitäisi käydä joku koodauskurssi. Ei varmasti olisi yhtään pahitteeksi!
Käytännön vinkkejä alkuun
Ennen kuin voit alkaa leikkimään uudella blogipohjallasi tarvitset tietysti domainin eli verkkotunnuksen ja webhotellin. Verkkotunnus kannattaa varata hyvissä ajoin ja mahdollisesti sekä .FI että .COM päätteellä. Webhotellin tarjoajaksi löytyy paljon vaihtoehtoja. Yleisesti ottaen kannattaa kiinnittää huomiota siihen, kuinka paljon levytilaa siinä on ja kuinka suurta liikennöintiä se kestää. Et varmasti halua sivusi kaatuavan heti.
Minulla on käytössä WordPress ja siihen soveltuvat pohjat. Eli jos päädyt Wordpresiin niin sen ladattuasi voit ladata ostamasi (tai ilmaisen) pohjan sinne ja aloittaa sivustosi muokkaamisen. Seuravasta kappaleesta löydät vinkkejä pohjan hankkimiseen.
Puolivalmiit pohjat (=templates)
Valmiiksi koodattuja, muokattavissa olevia sivustopohjia löytyy mm. Etsystä ja Themeforestilta, jota itse olen suosinut. Niitä on sekä ilmaisia että maksullisia. Mikäli hakusessa on toimiva pohja suosittelen uhraamaan tähän hieman rahaa. Hyvä pohja maksaa n. 20-60e.
Vaihtoehtoja pohjaksi on useita satoja ellei tuhansia, joten niiden kaikkien läpikäyminen on lähes mahdotonta. Suosittelen joko rajaamaan hakua rankasti tai esimerkiksi googlettamaan “50/100 best blog templates 2016”. Google antaa hyviä listauksia toimivista, trendikkäistä blogipohjista. Vaikka omaa suosikkiasi ei niistä löytyisikään, saa näistä usein inspiraatiota ja vinkkejä.
Kun mieluisan näköinen pohja on löytynyt kannattaa kiinnittää huomiota seuraaviin asioihin ennen kuin ostat pohjan;
- Pohja on responsiivinen. Tärkeä tärkeä tärkeä asia! Responsiivinen teema muuttaa kokoa ja muotoaan sujuvasti sen mukaan minkäkokoiselta näytöltä sitä katsotaan (vrt. puhelin/läppäri). Kannattaa siis tutkia pohjaa mahdollisuuksien mukaan erikokoisilta näytöiltä sekä myös eri selaimilla.
- Milloin pohja on luotu ja viimeksi päivitetty? Uusin päivitys on hyvä olla tehty viimeisen parin kuukauden sisään. Kovin iäkkäiden (ja päivittämättömien) tai vastaavasti parin päivän vanhojen pohjien ostamista kannattaa harkita kaksi kertaa.
- Arvostelut ja kommentit. Ainakin Themeforestilla arvostelut kertovat pohjasta paljon. Kannattaa myös lukea kommentit. Sieltä näkee hyvin miten aktiivisesti pohjien tekijä vastaa pohjan ostaneiden tai muuten vaan pohjasta kiinnostuneiden kommenteihin. Hyvä ja aktiivinen taustatuki pohjalla on iso etu sinulle, kun muokkaat pohjaa. Ainakin itse olen saanut omien teemojeni tekijöiltä nopeasti vastaukset kiperiinkin kysymyksiin.
- Kuinka muunneltavissa pohja on? Silmää miellyttävän ulkonäön lisäksi kannattaa miettiä tarkkaan mitä toimintoja haluat teemaan ja tutkia pystyykö valitsemaasi pohjaa muokkaamaan sen mukaiseksi. Demoversioissa pystyy hyvin testailemaan mitä kaikkia mahdollisuuksia pohjissa on.
Vinkkejä pohjan muokkaamisen
Vinkki numero yksi: KEEP IT CLEAN. Mikään ei karkoita niin pahasti seuraajia ja lukijoita kuin sekava sivusto. Kun olet löytänyt itsellesi mieluisan tyylin, säilytä se läpi sivuston. Pidä fonttien määrä ja tyyli maltillisena. Ei siis ole tarvetta tyytyä yhteen fonttiin, mutta kannattaa pitää niiden määrä silti vähäisenä (1-3). Samaa linjaa kannattaa noudattaa värien, elementtien ja grafiikoiden suhteen. Ei hirvittäviä ylilyöntejä, vaan maltillista ja lukijaystävällistä, personaallisuutta kuitenkaan unohtamatta.
Lähes poikkeuksetta sivuston pohjaväriksi valitaan valkoinen ja hyvä näin. Se on tutkitustikin lukijaystävällisin ja pidetyin. Lukijaystävällisyyttä värien ja fonttien ohella lisäävät myös yhtenevät kuvakoot. Pidä siis kuvakokosi vakiona ja mielellään palstan levyisinä ellet halua käyttää kapeampia kuvia tehokeinona yms. Tärkeintä on kuitenkin yhtenevä linja. Palstan leveyteen oikean kokoiset kuvat takaavat myös sen, että sivusi latautuu normaalisti.
Yksi asia, jolla voit myös itse edesauttaa sivustosi toimivuutta on rajoittaa liitännäisten (Plugins) määrää. Jos lataat sivuillesi älyttömän määrän erilaisia liitännäisen on riski bugeihin (virhe lähdekoodissa) huomattavasti suurempi. Kannattaa myös olla varovainen, jos lähdet itse muuttelemaan koodia, mikäli aikaisempaa kokemusta ei ole. Teeman tekijöiltä saattaa löytyä vinkkejä koodin muuttamiseen, mutta yleisiä vinkkejä löytyy netistäkin mm. täältä. Vaikeimmissa koodimuutoksissa suosittelen kääntymään oikean koodarin puoleen.
Blogitrendit 2016 (-2017)
Loppuun ajattelin vielä listata hieman selkeitä trendisuuntauksia, joita blogeissa on nähty tänä vuonna ja jotka luultavasti jatkuvat/voimistuvat vielä ensi vuonnakin.
Yksinkertaiset alustat, joissa kuvat pääsevät oikeuksiinsa
Leveämmät palstat tulivat ulkomailla kuvioihin jo aikoja sitten, mutta tänä vuonna Suomessakin tämä on ollut selkeä trendi. Monessa kohtaa sivupalkit on jätetty kokonaan pois ja itsellänikin se muutos on pian edessä (jee!). Kuvakoot ovat edellä mainitusta syystä kasvaneet ja kuvien laatuun sekä tasoon on panostettu entistä enemmän.
Portfoliot
Henkilöbrändäyksen voimistuessa blogimaailmassa ovat monet alkaneet hyödyntää omaa alustaansa myös portfolionaan. Mikä olisikaan parempi tapa esitellä omia viimeisimpä töitään, palveluitaan tai tuotteitaan? Portfolio on kätevä sisällyttää esimerkiksi omalle sivulleen, blogin yläpalkkiin.
Arkistojen esittely uudella tavalla
Kaikki muistavat varmasti vanhat kunnon vetovalikot, joista sai etsiä haluamansa kuukauden? Minultakin sellainen vielä löytyy, mutta saa nähdä miten jatkossa toteutan vanhojen postausten selaamisen. Se on hyvä pitää selkeänä ja helppokäyttöisenä. Visuaalisen arkiston on kuitenkin todettu purevan paremmin kuin esimerkiksi kirjallisen vetovalikon.
Affiliate-linkit tänä päivänä
Affiliate-linkit olivat kirossana vielä muutama vuosi sitten, mutta nyt tuntuu, että kaikki niin bloggaajat kuin lukijatkin ovat hyväksyneet ne osaksi blogimaailmaa. Sen lisäksi, että ne ovat bloggaajalle tulonlähde, ne palvelevat usein myös lukijoita. Perinteisistä postauksiin upotetuista linkeistä on vähitellen siirrytty luovempiin ratkaisuihin. Kuvallisten linkkien ohella sivuille on rakennettu affi-kauppoja “shop”, joihin blogin ylläpitäjä on koonnut oman tyylinsä kulmakiviä tai vaikkapa tuotteita, joista hän haaveilee. Edistyksellisimmät affiliate-linkit yhdistyvät koko sivustoon saumattomasti. Esimerkkinä blogi, jossa jokaisen affilinkin kohdalle mentäessä avautuu pieni ikkuna, joka ohjaa kaikkiin niihin postauksiin, joissa linkin tuote (esimerkiksi saappaat) näkyvät.
Vähemmän on enemmän myös postauksissa
Tänä vuonna olen tuntenut myös selkeän trendien postausten määrässä. Jos viime vuonna kisailtiin kuka ehti postata 2-3 kertaa päivässä, niin tänä vuonna aidosti laadukkaat postaukset ovat kirineet määrän edelle. Suosittelen jokaisen bloggaajan tai oman blogin perustamisesta haaveilevan miettimään, mitkä ovat ne omat kriteerit hyvälle blogipostaukselle. Ja tietenkiin noudattamaan niitä no matter what. Julkaise vain sellaista sisältöä, jonka takana voit itse seisoa ylpeänä.
Aktiivinen sosiaalinen media
Maltillisempi postausten julkaisutahti on vaikuttanut sosiaalisen median kanavoihin päinvastaisella tavalla. Esimerkiksi Instagram on monella bloggaajalla noussut yhtä suureksi ellei jopa suuremmaksi kanavaksi kuin itse blogi. Monesti nämä ovat kuitenkin hiottu taktisesti erittäin hienosti yhteen ja aktiivinen sosiaalinen media on nostanut blogin arvoa entisestään. Suosittelen siis ehdottomasti säästämään paukkuja myös somekanavien puolelle, ne ovat tämän päivän blogiviidakossa parhaita keinoja saada lisää seuraajia.
kuvat: oma arkistoni 2016

What do you think?
You must be logged in to post a comment.