Päätin yhdistää kaksi tällä hetkellä pinnalla olevaa postausaihetta: kaupalliset yhteistyöt blogeissa ja Saran kehittelemän tarinat kuvien takaa. Minusta jälkimmäinen on jotenkin hauska sekä oivaltava postaussarja, kun taas kaupalliset yhteistyöt ovat puolestaan puhuttaneet paljon viime aikoina. Niitä on kritisoitu ja puolusteltu. Näkökulmia olen lukenut hyvin moneltakin kantilta, niin lukijoilta, bloggaajilta kuin muiltakin median edustajilta. Joidenkin blogien seuraajia kaupalliset yhteistyöt selvästi häiritsevät, toisia eivät niinkään. Osa bloggaajista on hämmentynyt miten näihin kielteisiin ajatuksiin tulisi suhtautua. Kaupalliset yhteistyöthän ovat ne, jotka usein mahdollistavat täyspäiväisen tai osapäiväisen bloggaamisen toisen työn ohella. Mielipiteitä saa mielestäni olla, mutta kritiikeille on myös osattava antaa perustelut. Olisi mielenkiintoista kuulla, mikä niissä kaupallisissa yhteistöissä häiritsee?
Teistä suurin osa ottaa mitä ilmeisimmin täällä tehdyn lukijatutkimuksen mukaan kaupalliset yhteistyöt suhteellisen hyvin vastaan ja 62% vastanneista kertoivat, että ne eivät häiritse lainkaan. Täällä ollaan siis aika myönteisiä yhteistöille, vaikka yleinen mielipide tuntuu olevan, että niistä ei oikein välitetä. Mistä tämä sitten johtuu? Uskoisin, että lukijoideni hyvällä medialukutaidolla on osuutta asiaan kuten myös omalla panostuksellani. Täällä yhteistyöt ovat aina selvästi merkitty ja tarkkaan harkiten valittu. Kuten blogini info-sivulla kerron kaikkia yhteistöitäni yhdistää aito kiinnostus asiakasyrityksen tuotteita ja/tai palveluita kohtaan. Yhteistöiden taustat saattavat kuitenkin vaihdella suurestikin; Jokin yhteistyö on saanut alkunsa siitä, että pitkään käyttämäni brändi on halunnut lähteä yhteistyöhön kanssani, välillä taas yhteistyö starttaa yrityksen kanssa, johon olen vasta tutustunut, mutta heidän tuotteensa on herättänyt kiinnostukseni ja palan halusta kerto siitä teillekin. Heppoisin perustein en yhteistyökumppaneita valitse ja tästä päästääkin siihen, joka minusta on ehkä se ongelman ydin sisältöyhteistöissä. Minusta tuntuu, että osalla lukijoista on vaikeuksia luottaa bloggaajien sanaan, koska he kokevat, että bloggaaja on lähtenyt tekemään yhteistöitä heppoisin perustein ns. rahan kiilto silmissä.
Toivon, että tämä postaus avaisi omalta osaltani asiaa. Kuinka minä teen päätöksen yhteistöiden suhteen? Mitkä ovat ne painavat perusteet kieltäytyä tai puolestaan lähteä yhteistyöhön yrityksen kanssa? Valehtelisin, jos sanoisin, että raha ei merkitse mitään, mutta niin tekisi varmasti jokainen, joka sanoisi, että olisi ihan sama saisiko työstään palkkaa vai ei. Tottakai yrittäjänä haluan, että yritykselläni menee hyvin, mutta tässä ammatissa koen kuitenkin olevani tietynlaisessa vastuussa siitä, mitä markkinoin ja mistä syistä. Bloggaajana en voi olla välinpitämätön omien tekojeni tai sanojeni seurauksista. Minulla on oltava perustelu sille, miksi koen, että tuote tai palvelu x on hyvä ja haluan sitä suositella. Tästä syystä haluan olla myös mahdollisimman paljon mukana kampanjan suunnittelussa siinä vaiheessa, kun olen ilmoittanut olevani halukas yhteistyöhön. Haluan, että yhteistyön kulma on tuotteen ja/tai palvelun lisäksi mielenkiintoinen ja blogiini sopiva. Ennen kaikkea toivon yhteistyön antavan jotain uutta ja hyödyllistä myös lukijoille.
Tässä alla 5x tarinaa kaupallisten yhteistöideni takaa:
CASE NORLYN
Tänä syksynä teen useamman postauksen yhteistyön Norlynin, sukkahousuja tarjoavan brändin kanssa. Koin yhteistyön hyvin luontevaksi ja blogiin sopivaksi, sillä sen toteutus sisältää erilaisia asukuvia, joita täällä blogissa nähdään säännöllisesti muutenkin. Tämä olisi hyvä sauma esitellä erilaisia ja eritilanteisiin sopivia syysasuja, joihin kuuluisi oleellisena osana sukkahousut. Kerroin ensimmäisessä postauksessa, mitkä ovat minun mielestäni ne asiat, jotka tekevät sukkahousuista hyvät. Kuten olettaa voi tämän casen asiakas tarjoaa juurikin sellaisia sukkahousuja, jotka minä kaappiini valitsen ja joita voin myös teille lukijoille rehellisesti suositella.
Yksi vaikuttava tekijä yhteistyön syntymiseen oli myös se, että Norlyn oli minulle tuttu jo teinivuosilta, joten kokemusta heidän tuotteistaan oli kertynyt ennestään jo useiden vuosien edestä. Yhteistyötä suunnitellessa päädyimme toteuttamaan kolme erilaista asupostausta, joissa teemana olivat työ, arki ja juhla. Kuvat olisivat pääosassa, mutta halusin myös luoda asiapitoista tekstiä. Halusin kertoa sukkahousujen ominaisuuksista ja antaa vinkkejä niiden käyttöön sekä huoltoon. Näistä voisi sitten jokainen lukija poimia itselleen sopivimmat vinkit, olivat ne sitten asuun tai sukkahousujen liittyviä.
CASE PIERRE ROBERT
Toisin kuin edeltäjä tämä brändi oli minulle ennen yhteistyötä uusi. Sokkona en koskaan lähde yhteistöitä tekemään, vaan tutustun jokaiseen brändiin mahdollisimman hyvin ennen kuin päätän lähdenkö tekemään yhteistyötä vai en. Puntaroin tarkkaan onko yritys sellainen, jota haluan blogissani mainostaa. Pierre Robertissa mielenkiintoni herätti käytännöllisten ja hyvännököisten tuotteiden lisäksi heidän käyttämä materiaali. Monet teistä tietävät, että täällä Si Modassa on puhuttu useampaan otteeseen vaatteiden materiaaleista ja näinkin tässä kohtaa hyvän sauman esitellä teille merinovillan hyviä ominaisuuksia. Jälleen kerran brändin ja tuotteiden esitteleminen blogissa minin asukuvien muodossa tuntui luonnolliselta ja blogiin sopivalta. Uskoin voivani antaa tällä vinkkejä niin vanhemmille, jotka pohtivat lastensa vaatetusta kuin muillekin, jotka tuskailevat esimerkiksi materiaalivalinnoissa.
Edellä mainitsin, että tutustun aina ennen yhteistyöhön lähtöä tutustun huolella brändiin ja punnitsen sopiiko sen esitteleminen sisällöksi blogiini. Selasin neuvotteluvaiheessa Citymarketin Hemtex24 malliston tuotteita ja löysin niiden joukosta useampiakin ajattomia tuotteita, jotka näin jo mielessäni meidän tulevassa talossa. Näin rakennusprojektin keskellä sisustus ja koti-aiheet pyörivät jatkuvasti mielessä ja olenkin tulevaisuudessa ajatellut panostaa entistä enemmän sisustuspostauksiin, kunhan uusi koti valmiiksi saadaan. Se miksi halusin lähteä nostamaan juuri tämän kyseisen brändin sisustustuotteita esille olivat näin perheenäidin näkökulmasta helppo saatavuus ja hyvä hintalaatusuhde. Nyt reilun kuukauden käytössä olleet tuotteet ovat osoittautuneet ehdottomasti hintansa väärtiksi ja varmasti tulen tulevaisuudessa myös suosimaan esimerkiksi kuvassa näkyviä Hemtex24 lakanoita. Pesukestävyys vaikuttaa loistavalta ja tuntu on miellyttävä. Yhteistyön suunnitteluvaiheessa minulle tuli idea 15 minuutin pikaremontista, jota voisi hyödyntää esimerkiksi silloin, kun asuntoa ollaan laittamassa myyntiin. Siitä syntyi kulma tälle yhteistyölle.
CASE SWISS CLINIC – SKIN RENEWAL
Reilu kuukausi takaperin kirjoittelin kokemuksiani Skin Renewal ihorullasta. Olen itse asiassa tehnyt tämän tuotteen osalta aikaisemminkin yhden yhteistyön ja tässä kohtaa halu tehdä toinen postaus lähti yksinkertaisesti siitä, että halusin kertoa omat hyvät kokemukseni tuotteesta. Minulla tämä ihorulla toimii ja on tehnyt näkyviä tuloksia. Monesti lukijoita tuntuu huolestuttavan erityisesti kauneuteen ja ihonhoitoon liittyvissä sisältöyhteistöissä nimenomaan se hehkutetaanko tuotteita muuten vaan vai toimivatko ne oikeasti? Onko bloggaaja aidosti tyytyväinen tuotteisiin tai palveluihin?
Kunnia sanalla en ole koskaan blogissa värittänyt kokemuksiani kaupallisten yhteistöiden tai muidenkaan postauksien kohdalla. Kaikki arviot ja suositukset ovat olleet rehellisiä. Pyrin myös käyttämään muita sanoja ja ilmaisuja kuin “ihana” ja “huippuhyvä”. Tuote voi olla mielestäni ihana, mutta haluan myös kertoa miksi se on ihana ja antaa tälle positiiviselle ilmaisulle selkeät perustelut. Kosmetiikan kohdalla olen erityisen tarkka siitä kenen kanssa yhteistyöhön lähden. Haluan tietää sekä mielellään testata tuotteen etukäteen. Jos olen kokenut testauksen jälkeen, että tuote ei ole sellainen, jota teille aidosti suosittelisin, olen jättänyt yhteistyömahdollisuuden käyttämättä.
CASE LINKOSUO
Tämän tapauksen halusin ottaa mukaan siitä syystä, että se eroaa hieman muista. Tällä kertaa tarkka visio toteutuksesta oli päässäni jo ennen yhteistyön neuvotteluja. Olin haaveillut “unicorn” trendin kokeilemisesta jo jonkin aikaa, kunnes tämä Linkosuon kampanja tuli ihan täydelliseen saumaan. Asiakkaan toiveena oli luoda vappuun sopiva, mutta yllättävä tarjoiluehdotus. Näin tässä sauman toteuttaa visioni ja luoda samalla hyvän yhteistyön. Tuote oli minulle ennestään tuttu ja monien juhliemme vakiotarjottava. Aikaisemmin olin tarjoillut ruissipsejä perinteisillä suolaisilla tahnoilla yms. kuorrutettuna, joten yhteistyön myötä oli hauska lähteä kehittelemään ja näyttämään jotain uutta. Tämän kampanjan toteutuksesta olen saanut paljon positiivista palautetta niin asiakkaan suunnalta kuin seuraajiltakin. Tässä taidettiin siis osua nappiin monella tapaa.
Minkälaisia ajatuksia sisältöyhteistyöt teissä herättää? Entä onko teillä jotain kysyttävää niistä tai ehkäpä parannusehdotuksia tulevaisuutta ajatellen?

What do you think?
You must be logged in to post a comment.